Apa itu Penyakit Vertigo?

Penyakit Vertigo

Sakit kepala yang disertai penglihatan seperti berputar , disebut dengan vertigo , ternyata menjadi tanda penting adanya masalah kesehatan di tempat lain . Umumnya vertigo disebabkan oleh gangguan di otak atau ada masalah pada alat keseimbangan di telinga . Namun , tidak menutup kemungkinan vertigo menjadi gejala sampingan dari penyakit yang lebih serius .

Vertigo boleh petanda adanya radang pada saraf keseimbangan , tanda strok , adanya tumor otak , hingga penyakit miniere . Langkah yang mungkin memerlukan dalam menyembuhkan vertigo iaitu mencari sumber masalahnya . Jika penyebab utama vertigo belum diselesaikan , masih ada risiko berlaku berulang di kemudian hari .

" Vertigo itu merupakan suatu gejala , jadi penyebabnya harus dicari . Kalau ternyata kerana ada penyakit lain , ya , harus dirawat , " kata dr Diatri , Ketua Jabatan Neurologi di Hospital Dr Cipto Mangunkusumo , Jakarta .

Vertigo bisa dihindari dengan menjauhkan dari pemicunya . Penyakit ini boleh juga dielakkan melalui latihan otak khusus untuk vertigo . Ada dua jenis latihan iaitu latihan habituasi dan latihan vestibular . Caranya dengan menggerakkan badan ke arah bertentangan pada tiap gerakan .

" Latihan untuk orang - orang vertigo adalah brain excersice . Seperti saat bangun tidur kepala condong ke kanan , badan jatuh ke kiri . Begitu juga sebaliknya , kepala condong ke kiri , badan jatuh ke kanan . Lakukan secara berulang - ulang , " kata dr Agus Subagio , doktor pakar ENT di Hospital Puri Indah .

Selain itu , penerapan gaya hidup sehat memberikan sumbangan penting bagi pencegahan vertigo . Tidak hanya vertigo , tetapi hidup sehat turut membawa kebaikan bagi kesehatan pada umumnya .